
In viata unui club de fotbal, sistemul de ticketing este unul dintre cele mai importante procese pentru a atrage suporterii. Fireste, la cluburile de fotbal din Romania, acest proces este inexistent sau lipsit de perspectiva. majoritatea cluburilor din Romania prefera sa externalizeze serviciul sau sa puna in vanzare biletele la coltul stadionului. Steaua Bucuresti – Fotbalul inseamna marketing – Ep 2, Ticketing.
Istoric
Fotbalul inseamna marketing, iar o mare parte din maketingul din fotbal este reprezentata de procesul de ticketing. In Romania, majoritatea cluburilor continua sa vanda la casele de bilete pana la ora inceperii partidei, uneori chiar si pana la pauza meciului. E-ticketing-ul lipseste cu desarvarsire din arsenalul cluburilor de fotbal. Majoritatea prefera sa externalizeze serviciul catre site-uri dedicate de vanzarea biletelor pentru diverse evenimente.
Ticketing la cluburile din fotbalul Profesionist
In fotbalul profesionist, cluburile de fotbal au o strategie clara in ceea ce priveste vanzarea de bilete sau abonament. In majoritatea cazurilor, echipele leaga majoritatea beneficiilor de achizitionarea abonamentului. Astfel, dupa cum observam in cazul echipelor mari precum Bayern, Borussia, Real Madrid, Barcelona, PSG, Liverpool, Man United, sunt foarte putine meciuri la care sunt bilete disponibile. Aceasta strategie nu lipseste din portofoliul cluburilor medii din Europa.
Cum au ajuns aceste cluburi atat de performante?
- Performante sportive
- Beneficii la achizitionarea abonamentelor
- Fidelizare
- Un proces bine definit
Daca performanta sportiva tine mai de fotbal, ne vom concentra pe cele 3 puncte identificare.
Beneficii la achizitionarea abonamentelor
Achizitionarea abonamentelor este incurajata de aceste cluburi prin diverse forme, printre care:
- Locul garantat pe stadion
- Prioritate la achizitionarea biletului pentru meciurile care nu sunt incluse in abonament(Cupa, Supercupa, UCL, EL, CL) pentru o perioada de timp(2-3 saptamani)
- Reduceri la materialele promotionale, vizitarea muzelui sau a stadionului.
- Reduceri la achizitionarea echipamentului oficial
Fidelizare

Nu de putine ori, ne uitam la meciurile din Anglia, Germania, Spania sau Italia si observam persoane trecute de 60-70 de ani in tribune. Ne uitam cu admiratie si nu intelegem cum de vin pe stadion la varste atat de inaintate. Acest lucru este facut prin fidelizarea suporterilor. Aici nu mai vorbim doar de fotbal. Vorbim de strategia clubului de a vinde un stil de viata, un mod de recreere pentru potentialii client, iar nu in ultimul rand, se vinde un produs finit si prietenos pentru o familie intreaga, si nu pentru pustii cu varste intre 16 si 25 de ani.
Cateva exemple:
- Hamburg(Germania vs Romania): peste tot pe stadion erau la vanzare jeleuri pentru copii. Cred ca erau vreo 100 de copii la un singur stand.
- Centru comercial in interiorul stadionului sau imediat langa. In Suedia, stadionul care a gazduit Suedia vs Romania, beneficia de un mall fix langa stadion. Astfel, o familie intreaga poate petrece 6-8 ore in respectiva zona, facand cumparaturile, luand masa, lasand copiii la locurile de joaca, in timp ce seara vor asista la principalul eveniment al zilei… meciul de fotbal.
- Spectacol! Atat muzica pusa inainte de inceperea meciului sau la pauza, cat si prezentarea celor doua echipe sunt alese cu mare atentie pentru a face parte din spectacolul pentru care fanii achizitioneaza biletele si abonamentele.
Un proces bine definit
De cat ori este un meci important in Romania, sistemul de ticketing online pica pentru ca site-ul nu era pregatit pentru un numar atat de mare de useri, in jurul caselor de bilete se formeaza cozi imense, iar suporterii isi pierd rabdarea. In alte cazuri, firmele de curierat nu respecta termenul de livrare. In fotbalul profesionist, cluburile se asigura ca vanzarea de bilete se desfasoara fara probleme si nu genereaza aglomeratie. Ce face parte dintr-un proces bine definit:
- Punerea in vanzare a produselor din timp (2-3 saptamani, chiar si o luna inaintea evenimentului).
- Ticketing-ul online sa fie intuitiv si simplu.
- Rezervarea biletelor pentru a nu genera cozi la casele de bilete in cazul celor fizice.
- Trimiterea produselor catre curier cu maxim 4 zile inainte de inceperea meciurilor
- Posibilitatea de a avea e-ticket-ul tiparit acasa (exista la Steaua)
Steaua Bucuresti – Ce ramane de facut?
Strategia de marketing a clubului este una simpla. Steaua Bucuresti vinde la casele de bilete, cat si online prin externalizarea serviciului. Ce vinde Steaua? Accesul pe stadion la un meci de fotbal. Este suficient pentru 2022-2023? NU! Steaua vinde un produs mediocru. Un produs care aduce la stadion nucleul greu al suporterilor, insa acest produs nu devine atractiv pentru noile generatii, nici pentru femei sau cei care doresc sa-si aduca familia la stadion.
Steaua nu are o strategie de ticketing in acest moment. Dupa cum nu are 99% din echipele din Romania. Ce poate sa faca Steaua pentru a atrage mai multi bani si mai multi suporteri?
- Sa angajeze specialisti care sa dezvolte o strategie de marketing iar biletul/abonamentul la meci sa devina un produs atractiv.
- Propria platforma de ticketing (externalizata sau nu), aceasta sa permita o flexibilitate in optiuni.
- Locul garantat pe stadion
- Prioritate la achizitionarea biletelor pentru meciurile care nu sunt incluse in abonament(la liga a 2-a nu se aplica).
- Reduceri la materialele promotionale in baza abonamentului.
- Reduceri la achizitionarea echipamentelor oficiale
- Rezervarea abonamentului pentru sezonul urmator
Din pacate, cel putin in 2017-2022, Steaua nu a fost interesata sa-si modifice produsul si nu a cautat/gasit modalitati prin care sa atraga suporterii. Clubul nu are o strategie profesionista de marketing, iar acest lucru face ca Steaua sa piarda bani in fiecare an. In cele mai multe cazuri, suporterii, AS47, CSS, cat si alte grupuri au venit cu idei, insa atunci cand s-a rostit cuvantul marketing(fie ca a fost vorba de stadion sau altceva) Steaua a preferat sa taca.