Se spune ca orice club de fotbal care se respecta are o prezenta in mediul online semnificativa si incearca sa-si atraga suporterii. Din moment ce Steaua Bucuresti este cel mai important club al Romaniei, prezenta sa in mediul online ar trebui sa fie ireprosabila. In acest episod(EP 4, Marketing Online) ne propunem sa identificam nevoile Stelei pentru a avea un cuvant greu de spus in mediul Online.

La prima vedere, Steaua Bucuresti are o prezenta normala in mediul online. Dupa cum ar spune multi, “are Website, Facebook, Instagram, Youtube, este suficient”. Daca era suficient, “EP 4, Marketing Online” nu exista. Mediul online are o dinamica ametitoare iar strategiile se schimba destul de des in comparatie cu marketingul clasic. Steaua Bucuresti are lipsuri in ceea ce priveste prezenta sa in online.
Cum sta Steaua in mediul Online?
Steaua detine:
In teorie, Steaua bifeaza strictul necesar pentru a exista. Din pacate, a exista nu este suficient intr-un segment care se schimba pe zi ce trece. Chiar daca are 3 conturi de social media si site oficial, Steaua nu este adaptata la majoritatea userilor din Romania. Daca ne amintim de ceea ce a spus Cristian Scutariu in vreo 3 editii la Natiunea Stelista, vom observa ca Steaua are nevoie de prezenta pe Tik Tok.
De ce? Pentru ca tineretul foloseste Tik Tok iar Steaua trebuie sa se adapteze.
Pana la prezenta pe vestita retea de socializare, Steaua are nevoie de un business model nou in ceea ce priveste mediul online. Daca ne uitam pe site-ul oficial, observam ca Steaua Bucuresti nu pune in valoare cea mai puternica arma din dotare: ECHIPA DE FOTBAL! Steaua are un site generalist care descrie intregul club.
Site Oficial – EP 4, Marketing Online

Din cate se poate observa, site-ul oficial este un site care descrie viata la club si rezultatele echipei. Nu spunem ca este o strategie proasta sau ca Steaua ar trebui sa schimbe strategia acestui site. Acesta trebuie sa existe in continuare. In acelasi timp, Steaua trebuie sa-si puna in valoare cea mai pretioasa piesa din repertoriu. Echipa de fotbal.
Concurenta
Nu trebuie sa ne uitam departe pentru a observa care este nevoia Stelei. Actualul lider al Superligii este un exemplu perfect pentru club. Da! Este vorba de Farul Constanta, echipa patronata si antrenata de Gheorghe Hagi. Cu siguranta, Hagi nu s-a apucat de web design sau de facut strategii online. Acesta are angajati in spate sau o firma platita sa faca acest lucru.

Nu trebuie sa trecem peste faptul ca intre Steaua si Farul este o diferenta. Steaua este un club polisportiv, in timp ce Farul este un club dedicat fotbalului. Trecand peste acest aspect, putem observa ca Farul Constanta are un site adaptat cerintelor actuale, un design bun, o stuctura bine definita. Cu alte cuvinte, site-ul Farului este atractiv si gasesti totul despre echipa.
Un site dedicat sectiei de fotbal
Steaua Bucuresti are nevoie de un site dedicat echipei de fotbal. Un site care sa exceleze pe langa cel al clubului prin:
- Informatii despre prima echipa.
- Informatii despre Academia Steaua
- Viata de zi cu zi la sectia de fotbal
- Magazin Online
- Sistem de ticketing
- Video-uri din Steaua TV
- Tur virtual al stadionului Steaua
- Tur virtual al muzeului
- Parteneri si eventuale materiale sponsorizate
- Interactiunea cu suporterii (sondaje, concursuri, etc)
Categorii inexistente
- Magazin Online – O tema discutata intens pe retelele de socializare. Este clar ca CSA Steaua nu se va apuca de croit/imprimat tricouri si nici de facut cani. Totusi, Steaua are deja un partener in aceasta categorie si poate sa-l integreze intr-un site al echipei.
- Ticketing – La fel, Steaua nu se va apuca sa tipareasca tickete si abonamente, insa poate face un parteneriat public/privat pentru oferirea acestui serviciu pe platforma sa.
- Tur virtual al stadionului si al muzeului – Se poate realiza destul de usor, apeland la o companie de web design. Cu mentiunea ca Steaua trebuie sa deschida muzeul.
- Parteneri si eventuale materiale sponsorizate – Orice firma poate sa-si faca reclama prin Steaua pentru pretul corect. Totusi, Steaua trebuie sa aiba un spatiu virtual care sa prezinte interes pentru potentiali clienti.
- Interactiunea cu suporterii – Incercand sa ne aducem aminte de momentul in care Steaua a organizat un concurs, ar trebuit sa ne lasam batuti. Steaua trebuie sa interactioneze cu suporterii. De la a intreba suporterii despre anumite idei care urmeaza sa fie implementate, pana la concursuri online. Nu are nevoie de buget pentru a pune la concurs un tur al bazei cu Chipirliu, Bumbescu, Iovan sau Ogararu.
CSA Steaua are suficient continut text/foto/video pentru a lansa un site dedicat sectiei de fotbal. Poate ca nu s-au gandit la aceasta idee sau poate cei din conducere nu sunt interesati. Cert este ca orice echipa de fotbal profesionist care se respecta, are un site de prezentare decent si prin intermediul caruia incearca sa atraga cat mai multi suporteri.
Steaua pe Tik Tok?
De ce nu? Aplicatia are priza mare la adolescenti si incepe sa prinda teren in categoria varstei mijlocii. Daca pe aceasta platforma sunt milioane de potentiali clienti, nu vad de ce nu poate sa faca Steaua clipuri scurte cu jucatorii, indiferent daca este vorba de fotbal sau faze amuzante. Mai jos avem doua emisiuni “Natiunea Stelista” in care Cristian Scutariu abordeaza subiectul.
Concluzie

CSA Steaua este prezent in mediul online insa are nevoie de mult mai mult pentru a excela. Cu siguranta, fiind vorba despre un club care apartine de MAPN, poate face aceasta misiune foarte dificila. Sunt o gramada de legi si regulamente care trebuiesc respectate, insa comandantul clubului, angajatii, cat si persoanele din minister trebuie sa gaseasca solutii sau sa le caute in mediul privat.
Clubul trebuie sa devina atractiv pentru suporteri. Nu este suficient sa ai brandul si palmaresul. Din cate observam, Steaua are o medie de spectatori sub ceea ce ar trebui sa aiba chiar daca joaca in liga a 2-a si nu are drept de promovare. Nu este nevoie sa publice cifrele de la vanzarile de bilete si abonamente pentru a intelege ca exista o problema grava, insa care poate fi rezolvata in 6-12 luni.
Intrebarea este: Clubul CSA Steaua doreste sa fie la inaltime? Daca da, de ce nu face ceea ce trebuie? De ce nu a existat un plan lansat in 2017 care sa adapteze imaginea clubului la prezent? Intregul club este vinovat pentru situatia actuala si cati bani pierde Steaua in fiecare an. Bani care pot fi reinvestiti intr-un bazin olimpic, in academie, in finantarea echipelor de handbal, hochei, baschet, volei sau alte discipline. Poate astazi exista echipa ce ciclism?
De ce nu doreste Steaua si MAPN sa valorifice sectia de fotbal, iar prin aceasta valorificare sa inchida gura tuturor ?