A trecut un an si jumatate de la inaugurarea noului stadion “STEAUA”, iar Clubul sportiv al armatei pierde bani cu o viteza ametitoare. Episodul 3 din “Steaua Bucuresti – Fotbalul inseamna Marketing” abordeaza managementul stadionului.
Incepand cu inaugurarea stadionului Steaua, suporterii au avut speranta ca in sfarsit vor avea conditii decente pe stadionul Stelei. Chiar daca constructia este noua, iar stadionul ofera facilitati mult mai decente decat fostul stadion, CSA Steaua a demonstrat in 12 luni ca nu detine prea multe cunostinte despre cum se manageriaza o astfel de arena. Fotbalul inseamna Marketing, iar departamentul de marketing at trebui sa exploateze aceasta arena la 100%.
In intervalul mentionat, au fost grupuri de suporteri(Cei de la CSS fiind cei mai vocali) care au criticat managementul dezastruos al stadionului.
Spatiile comerciale
Era ziua inaugurarii stadionului Steaua, 07.07.2021. O seara insorita de vara, iar 12.000 de stelisti se indreptau spre arena. Fiind printre acei 12.000 de suporteri, primul lucru pe care mi-l aduc aminte dupa intrarea pe stadion, a fost faptul ca la Peluza Sud nu exista vreun magazin cu articolele marca “Steaua Bucuresti”.
In acea zi, erau la vanzare tricourile care marcau evenimentul + medaliile realizate de catre monetarie pentru a marca momentul.
Steaua Bucuresti a ignorat miile de oameni veniti in peluza Sud si au pierdut probabil o suma considerabila de bani. Comparand cu stadioanele din lumea fotbalului profesionist, o singura concluzie poate fi trasa: Steaua nu atrage parteneri comerciali si nici nu este interesata sa-i atraga.
Ce spatii comerciale ofera un stadion din fotbalul profesionist(Hamburg si Dortmund):
- Mancare si bauturi
- Dulciuri pentru copii
- Locuri de joaca pentru copii
- Fan Shop
- Zeci de alte spatii comerciale in jurul stadionului unde se pot cumpara produse oficiale ale clubului
- Cafenele
- Restaurante
Cand te duci la un meci pe stadionul Steaua, ne intoarcem in timp cu vreo 25 de ani, chiar daca avem o constructie din beton noua. Singurul plus? Nu te ploua si exista toalete. Steaua Bucuresti nu iti ofera vreun motiv sa petreci mai mult de 2 ore pe stadion. Steaua nu te “pacaleste” sa arzi 100 de euro prin cafenele cu familia sau sa-ti imbraci copilul din cap pana in picioare in Steaua si sa spuna peste ani: “tricoul asta l-am primit cand a batut Steaua cu 5-0”.
Ai crede ca Steaua tine la banii parintilor care vin la meciurile echipei.
Multa lume va spune ca aceste lipsuri se gasesc la majoritatea echipelor din Romania. Sigur! Este adevarat, insa aici vorbim de Steaua Bucuresti, echipa care are propria bijuterie de stadion, cea mai importanta colectie de trofee din fotbalul romanesc si una dintre cele mai mari mase de suporteri din tara.
Echipa a carui marca a fost evaluata la zeci de milioane de euro nu scoate o moneda din proprie initiativa. Conducerea clubului si angajatii de la marketing ar trebui sa se intrebe:
- Unde vad trofeele si istoria Stelei?
- De unde pot cumpara articole cu insemnele Stelei?
- Unde pot sa beau o cafea?
- Unde se poate juca copilul daca vin cu el la stadion?
- Unde pot sa mananc ceva sanatos daca vin cu copilul?
Entertainment – Fotbalul inseamna marketing
Sa trecem peste dificultatile tehnice pe care angajatii CSA le-au avut cu statia de amplificare, sistemul de sonorizare, faptul ca discursul “Fiarei” a fost pe silent si nimeni nu a auzit ce a spus Lacatus atunci cand i s-a retras celebrul numar 7. Le punem pe seama faptului ca angajatii au primit jucarii noi si nu stiau sa le foloseasca. Dar? La un an distanta?
Avem un stick USB cu muzica pus inainte de inceperea meciului si la pauza? Dupa 7-8 etape de mers la stadion, orice suporter va fi “abuzat” de aceleasi melodii. Clar! CSA Steaua nu isi permite sa faca foc de artificii la fiecare meci, insa poate surprinde Romania fotbalistica si sa organizeze diverse activitati inainte de fluierul de start al partidei si la pauza:
- Muzica antrenanta (sa-ti ofere senzatia ca se apropie un moment important). La Germania – Romania(Hamburg), au bagat o muzica care iti oferea senzatia ca urmeaza finala CL sau CM(sau cauti pusca cu baioneta printre scaune si sa pleci la razboi). Aceeasi senzatie o ai inainte de orice meci in Germania. Ai senzatia ca urmeaza ceva important, memorabil, ai pielea de gaina.
- Concursuri. Dat gol de la mijlocul terenului, sa-l invingi pe Horia Iancu la penalty-uri sau de la 16m, etc. CSA Steaua nu isi permite sa ofere un tricou oficial ca premiu, iar mii de suporteri sa fie atenti si distrati de ceea ce se intampla?
- Jocurile de lumini. Avem scule si le tinem la naftalina. Combinate cu o muzica antrenanta (asigurandu-se ca nu omoara bolnavii de epilepsie care vin la meci), Steaua poate sa ofere un show pe cinste.
- Baga 2-3 juniori pe teren pt a jongla cu mingea.
“Where” spatii de depozitare decente?
Prima experienta pe noul stadion Steaua, a fost si cea mai neplacuta daca ma gandesc ca am venit direct de la munca si lasand masina acasa(stiind ce inseamna cartierul Ghencea in zi de meci). Dupa ce am trecut de primul filtru de jandarmi care verifica daca ai bilet si documentele de covid-19, simt o mana pe umar si sunt oprit. Surpriza! Un alt jandarm. Venind direct de la munca, aveam rucsacul in spate cu laptopul si alte obiecte.
Mi se spune ca trebuie sa depozitez rucsacul in spatiul destinat obiectelor interzise.
Ma conformez, intreb unde si mi se arata cu degetul o baraca langa care stateau doi angajati. Le dau rucsacul, primesc un bon cu numar si plec mai departe spre peluza Sud.Inaugurarea se termina si ma duc sa-mi iau rucsacul din “spatiul destinat de depozitare”. HAOS! Sute de suporteri se imbranceau in a-si lua obiectele inapoi in timp ce angajatii asistau dezinteresati.
Cand am ajuns la rucsac, avea urme de incaltaminte pe el, semn ca a fost calcat in picioare. Din fericire, laptopul nu a patit nimic. “Ba! Cei ai cautat cu rucsacul la stadion?” ar spune multi.
Sa facem abstractie de faptul ca Steaua Bucuresti sau firma de paza a luat in custodie proprietatea mea si oricine a luat ce a vrut din acea gramada de obiecte fara sa fie verificat(sub nasul jandarmilor).
Suntem in 2023, Romania este o tara in dezvoltare, iar Steaua ar trebui sa se gandeasca ca “drogatii” din peluze vin direct de la munca, altii de la mall si nevasta are trusa cu 100 de chestii pentru copil in geanta. Oamenii obisnuiti care vin la tribune vin de la diverse activitati. Cat de greu este pentru Steaua sa cumpere 10 baraci de santier(curate si organizate) la stadion si sa puna 10 oameni care sa se ocupe de depozitarea obiectelor in siguranta?
Eventual sa taxeze pentru acest serviciu, pt ca mda, curatenie, securitate si orice serviciu are un cost.
Securitatea la stadion
Senzatia generala atunci cand pasesti in stadioanele de fotbal din Romania este una echivalenta cu a intra in Pentagon sau Aria 51. Cu siguranta, Jandarmeria se asigura ca ai aceasta senzatie, insa nici firmele de securitate nu fac exceptie de la regula. Acestia vorbesc cu suporterii de parca si-au cumparat stadion si ca firma lor iti face vreun favor pentru ca te lasa sa pasesti pe el. Sa nu mai spun de dobitocenia cu confiscarea brichetelor sau fiselor de 50 de bani.
Mai nou, Jandarmeria Romana conditioneaza intrarea in peluza Sud. Care este conditia? Sa accepti un control corporal amanuntit si sa te filmeze in timp ce le spui datele din buletin.
Concluzie
Steaua Bucuresti trebuie sa inteleaga ca suntem in 2023 si este necesar sa apelezi la marketing pentru a aduce suporterii la stadion. Nu este suficient sa le dai posibilitatea de a vedea un meci de fotbal. Steaua trebuie sa le ofere motive suporterilor pentru a pierde jumatate de zi in baza sportiva. Trebuie sa-i convinga pe suporteri sa spuna “TAKE MY MONEY!”.
Senzatia pe care o ai cand te duci la un meci pe stadionul Steaua este aceeasi cu cea din anii 90. Vezi un meci de fotbal si atat. Nu te face nimic sa-ti doresti sa stai 4-6 ore in complexul Steaua cu familia sau prietenii.
Nu ai ce sa compari cu fotbalul modern, acolo unde zeci de mii de suporteri isi pierd ziua in jurul stadionului si cheltuiesc o gramada de bani (care intra in conturile cluburilor de fotbal), in timp ce ei simt ca s-au distrat/relaxat si au vazut meciul echipei favorite.
Intre timp, conducerea Stelei trebuie sa realizeze ca Steaua Bucuresti este cea mai importanta echipa din Romania, iar statul trebuie sa profite de acest aspect. Indiferent de cine va conduce clubul, Steaua nu trebuie sa aiba niciodata o atitudine ostila fata de suporteri(exemplu, Colonel Răzvan Ștefan BICHIR).
Steaua trebuie sa invete ca FOTBALUL INSEAMNA MARKETING, iar suporterii stelisti sunt in asteptarea unor oferte foarte bune.